تاتو بدن مستر تاتو
15 بهمن 1398 مقالات تاتو 0 نظر کاربران نوشته شده توسط admin

تاتو بدن مستر تاتو

اولین و ارزشمندترین هنر هر تاتوآرتیست، انجام تاتو بدن است. مستر تاتو نیز بیش از ده سال است که بهترین تاتوهای بدن را اجرا کرده است.

ما علاوه بر ایران در تمامی کشور های همسایه نیز شعبه داریم و تاتو بدن را ارائه می دهیم. اصلی ترین شعبات ما بعد از تهران، استانبول و باکو و سلیمانیه می باشد.

اگر مایل به داشتن هنری زنده روی بدنتان تا پایان عمرتان هستید، مشاورین ما از قبل از اجرای تاتو و انتخاب طرح و حتی طراحی طرح اختصاصی شما تا بعد از تاتو و مراقبت های بعد از آن همراه شما خواهند بود.

کافیست با شماره ی مشاور مستر تاتو تماس بگیرید و از ابتدا با مشاوره ی تخصصی، روند اجرای حرفه ای تاتو را با مستر تاتو در پیش بگیرید.

 

تاتو بدن از کجا آمده است ؟

اصل کلمه «تاتو» از کشور تاهیتی در اقیانوس آرام می آید که درواقع به زبان لاتین این طور نوشته می شود:tatu. این کلمه در ترجمه از زبان تاهیتی به انگلیسی معنی علامت گذاری چیزی است.

بحث های بسیاری وجود دارد که مجموع آنها حدس می زند تاتو از 12 هزار سال قبل میلاد مسیح وجود داشته است. هدف تاتو کردن اما ازهمان زمان های دور از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت بوده است و البته این تفاوت با گذر زمان هم تغییراتی داشته است.

آنچه که در زمان های بسیار دور قابل اهمیت است نقش مهم تاتو یا همان خالکوبی خودمان در آیین ها و سنت های آن دوران بوده است. یک مثال ساده اینکه در همان زمان، زنان توانایی های ویژه خود را روی دستانشان خالکوبی می کرده اند.

مثلا اگر بانویی در بافندگی مهارت خاص داشت با خالکوبی آن روی دستانش، از این قابلیت به عنوان امتیازی برای ازدواجاستفاده می کرد؛ تصویری خیلی واضح و بزرگ خالکوبی تا راهی برای جذب خواستگار باشد! یا مثلا تاتوهایی که دور مچ دست یا انگشتان حک می شد برای دور کردن بیماری از فرد بود.

در دوره های دیگری از تاریخ، خالکوبی خاصی نشانه عضویت افراد در گروه به خصوصی بود و درواقع به عنوان سمبلی از یک گروه روی بدن افراد تاتو می شدر برخی فرهنگ ها معتقد بودند که خالکوبی مهارت، نشانه یا موضوعی روی بدن می تواند فرد را در آن زمینه توانا کند.

در تاریخ مکتوب، قدیمی ترین تاتوها منتسب به مصر و زمان ساخت بنای اهرام ثلاثه است. اگرچه در این باره شک و شبهه های بسیاری وجود دارد اما تاریخ می گوید هرچه امپراتوری مصر در دنیا گسترش پیدا می کرد، فرهنگ خالکوبی هم گسترده تر می شد.

در همین راستا تمدن هایی مانند کرت، پارسی، یونان و حتی عربی به آن دست پیدا کردند و در نهایت 2000 سال پیش از میلاد مسیح بود که فرهنگ خالکوبی به تمدن چین هم رسید. گفته شده در یونان از خالکوبی برای ارتباط بین جاسوس ها استفاده می شود.

رومیان، برده ها و مجرمان را خالکوبی می کردند و زنان اینو (بومیان ژاپن) برای نشان دادن جایگاه اجتماعی شان از خالکوبی استفاده می کردند.

اگر به این مطلب علاقمند شدید مقاله ی تاتو چیست؟ را هم اینجا بخوانید.

تاتو بدن دوران معاصر

خالکوبی در عصر جدید

 

زمان جلو آمده است و البته در این مسیر خیلی چیزها را از گذشته همراه خود آورده است. یک نمونه اش همین خالکوبی است که حالا در اقسام مختلف در دنیا فراگیر شده است.

تقریبا ا سال 1990 میلادی بود که خالکوبی یا تاتو رواج پیدا کرد. شاید در ابتدا بیشتر بری خانم ها موارد مصرفی همچون تاتوی ابرو داشت که کم کم به تاتوی خط چشم و خط لب هم رسید.

خالکوبی در زمان ما بیشتر جنبه آرایشی روی صورت را داشت که پاک نمی شد اما به مرور این رویه تغییر کرد و تمام بدن افراد به بوم نقاشی تبدیل شد.

در ابتدا ستاره های فوتبال و سینمای دنیا بودند که دل به تاتوهای خارج از عرف دادند. هرچند این مقوله بعد از مدتی بیشتر بین مردم پذیرفته شد و در نهایت پای آنها را هم به این میدان باز کرد.

حالا کار به جایی رسیده که هر سال در دنیا جشنواره های تاتو برگزار می شود که شاید مشهورترین آنها جشنواره های شهر پاریس باشد. نکته جالب توجه در این جشنواره ها، حضور تاتوکارهای سرشناس است که از سراسر دنیا در منطقه مورد نظر جمع می شوند تا علاقه مندان را از هنر خود بی نصیب نگذارند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید هر تاتوکاری می تواند تخصص خودش را داشته باشد. مثلا «کوری میلر» یکی از متبحرترین تاتوکارهای جهان، تخصص خودش را در خالکوبی پرتره و اژدها دارد و افراد زیادی همه ساله برای تاتوی مورد نظرشان خود را از کشوری به کشور دیگر می رسانند تا خالکوبی منحصر به فرد آنها توسط متخصص همان اشکال روی بدنشان حک شود.

با همه این احوال، خیلی ها بر این عقیده اند که مهد خالکوبی در دنیا کشور تایلند است. جایی که تاتوکارهای متخصص و توانایی وجود دارد و البته کالج های مخصوص تاتو که فرد با گذراندن دوره های خاص در صورت اخذ مدرک فارغ التحصیلی به یک تاتوکار تبدیل می شود.

شاید به مقاله ی درد تاتو نیز مشتاق باشید. روی لینک کیلیک کنید…

تاتو به عنوان یک هنر فاخر

هنری که خود را از طریق ساز و کارهای اجتماعی، هویتی، تاریخی و روانشناختی تجهیز خواهد کرد و در این بستر عیار می‌پذیرد.

 

برای تقرب به ذهن و ملموس‌تر شدن بحث درباره‌ی این اعتبارات (اجتماعی، هویتی، تاریخی و…) به مثال زیر توجه کنید:

شما تصمیم دارید یک خالکوبی بر بدن خود داشته باشید، و فرض‌تان بر این است که خالکوبی‌تان یا تاریخ تولدتان باشد.

 

یا نام عزیزی (پدر یا مادر فرقی ندارد) ؛ در این تلقی سعی شما بر شخصی‌سازی و هویتِ شخصی بخشیدن به خالکوبی‌تان است.

 

ولی این رویکردِ نه چندان شخصی و مشخصا همه‌گیر (یعنی صرفا به محتوا فکر کردن) نتیجتا خالکوبی شما را در حالتی اخته و بحرانی قرار می‌دهد.

 

(که ما ترجیحا آن را برزخ ساختار و تن دادن دوباره به کلیشه‌های همیشگی نام می‌نهیم).

 

این نوع شخصی‌سازی و هویت‌بخشی که یک الگو رفتاری همه‌گیر است.

 

خالکوبی شما را از اعتبار و تاثیرگذاری ساقط می‌کند و یک کلیشه می‌شود در کنار توده‌ای از کلیشه‌ها بزرگ و کوچک.

تاتو بدن و خالکوبی

خالکوبی چیست؟

چرا (خالکوبی چیست؟) حائز اهمیت است؟

حالا واضح و مبرهن است که چرا سوال “خالکوبی چیست؟” حائز اهمیت است.

 

این سوال این امکان را به ما می‌دهد تا به لحاظ روش‌شناسی و تئوریک چارچوب و سازوکاری منطقی چاره کنیم.

 

منطقی برآمده ازامکانات هنری عمل خالکوبی.

 

این سازوکار و روش تئوریک همان‌طور که برای رشته‌هایی همچون هنرهای دراماتیک و هنر تجسمی و ادبیات مکتوب لازم است.

 

برای این رشته نوپا (البته اگر این اعتبار را برای خالکوبی قائل باشیم) نیز ضروری و مهم محسوب می‌شود.

 

چراکه عمل خالکوبی برای بقا و بیرون آمدن از جنبه تزئینی خود به این مهم نیاز دارد.

 

همان‌طور که گفتیم امکانات و مصالح عمل خالکوبیدن مقدمات ارائه این روشمندی را در اختیار ما قرار می‌دهد.

امکانات و سویه‌های هنری عمل خالکوبی در نهایت به ما اجازه خواهد داد. تا یک تصویر یا یک الگو را در کمال مطلوبش بر پوست و بدن خود حک کنیم البته به شرط آنکه از خالکوبیدن تقلیدی و فله‌ای فاصله بگیرم.

 

از طریق مجرای آسیب‌شناسانه که علم جامعه‌شناسی و روانشناسی _جمعی و فردی در اختیار ما قرار می‌دهد مدل‌ها و الگوهای‌مان را انتخاب کنیم.

 

البته لحاظ کردن این فقرات هم خود بخشی از حرکت در مسیر درست خواهد بود.

 

حضرت مولانا شعری در رابطه با تاتو دارد

 

حکایت شیر بی یال و دم در مثنوی مولوی در مورد خالکوبی و تاتو بدن

 

این حکایت بشنو از صاحب بیان در طریق و عادت قزوینیان

بر تن و دست و کتفها بی‌گزند از سر سوزن کبودیها زنند

سوی دلاکی بشد قزوینیی که کبودم زن بکن شیرینیی

گفت چه صورت زنم ای پهلوان گفت بر زن صورت شیر ژیان

طالعم شیرست نقش شیر زن جهد کن رنگ کبودی سیر زن

گفت بر چه موضعت صورت زنم گفت بر شانه گهم زن آن رقم

چونک او سوزن فرو بردن گرفت درد آن در شانه‌گه مسکن گرفت

پهلوان در ناله آمد کای سنی مر مرا کشتی چه صورت می‌زنی

گفت آخر شیر فرمودی مرا گفت از چه عضو کردی ابتدا

گفت از دمگاه آغازیده‌ام گفت دم بگذار ای دو دیده‌ام

 

ادامه ی اشعار حضرت

از دم و دمگاه شیرم دم گرفت دمگه او دمگهم محکم گرفت

شیر بی‌دم باش گو ای شیرساز که دلم سستی گرفت از زخم گاز

جانب دیگر گرفت آن شخص زخم بی‌محابا و مواسایی و رحم

بانگ کرد او کین چه اندامست ازو گفت این گوشست ای مرد نکو

گفت تا گوشش نباشد ای حکیم گوش را بگذار و کوته کن گلیم

جانب دیگر خلش آغاز کرد باز قزوینی فغان را ساز کرد

کین سوم جانب چه اندامست نیز گفت اینست اشکم شیر ای عزیز

گفت تا اشکم نباشد شیر را گشت افزون درد کم زن زخمها

خیره شد دلاک و پس حیران بماند تا بدیر انگشت در دندان بماند

بر زمین زد سوزن از خشم اوستاد گفت در عالم کسی را این فتاد

شیر بی‌دم و سر و اشکم کی دید این‌چنین شیری خدا خود نافرید

ای برادر صبر کن بر درد نیش تا رهی از نیش نفس گبر خویش

کان گروهی که رهیدند از وجود چرخ و مهر و ماهشان آرد سجود

هر که مرد اندر تن او نفس گبر مر ورا فرمان برد خورشید و ابر

چون دلش آموخت شمع افروختن آفتاب او را نیارد سوختن

گفت حق در آفتاب منتجم ذکر تزاور کذی عن کهفهم

خار جمله لطف چون گل می‌شود پیش جزوی کو سوی کل می‌رود

چیست تعظیم خدا افراشتن خویشتن را خوار و خاکی داشتن

چیست توحید خدا آموختن خویشتن را پیش واحد سوختن

گر همی‌خواهی که بفروزی چو روز هستی همچون شب خود را بسوز

هستیت در هست آن هستی‌نواز همچو مس در کیمیا اندر گداز

در من و ما سخت کردستی دو دست هست این جمله خرابی از دو هست

 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
لطفا تمامی موارد خواسته شده را وارد نمایید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

وارد کردن موارد ضروری الزامیست.